Monday, March 26, 2012

Erti kesetiaan


assalamualaikum..

Disebuah pekan kecil di Switzerland, terdapat sebuah tugu seekor anjing disebuah stesen keretapi. Ada cerita menarik disebaliknya.

Pada suatu hari tuan anjing bersama anjingnya keluar dari rumah dan dalam kedinginan mereka menuju ke stesen keretapi tersebut. Hari itu tuannya terpaksa meninggalkan anjingnya sedang dia terpaksa keluar ke pekan lain atas satu urusan.

Sebaik sahaja keretapi sampai, tuan nya mengusap-usap anjingnya dan dengan penuh manja seperti biasa anjing menjilat-jilat tuannya. Tuannya berangkat dan berlalu pergi bersama keretapi yang menjalar di atas landasan pejal, meninggalkan anjingnya dibelakang.

Apabila sampai dipekan yang dituju, tuannya diserang sakit mengejut. Penyakit itu membawa kepada kematian lalu jenazahnya disemadikan disana.

Keesokannya seperti semalam, anjing ini keluar dalam kedinginan menunggu dengan penuh setia tuannya di stesen. Apabila keretapi sampai, ia menyalak-nyalak dan melompat kegembiraan. Ia duduk bertentangan dengan pintu gerabak, dan apabila pintu terbuka semua penumpang melangkah keluar namun ia tidak menjumpai wajah tuannya. Kereta api kemudiannya berlalu pergi membelah hari dan dengan sugul ia mengatur langkah pulang.

Keesokannya ia datang lagi untuk menunggu tuannya dengan penuh setia. Begitulah hari-hari ia ke stesen tersebut. Ia datang dengan melompat-lompat riang sambil menyalak-nyalak di sekeliling stesen kegembiraan. Apabila keretapi sampai, sambil menahan nafas bagi meledakkan rasa menerkam dan menjilat manja, tuannya pula akan mengusap kepalanya. Penumpang seperti biasa melangkah seorang demi seorang namun tidak ada wajah tuannya. Keretapi kemudiannya berlalu pergi. Dengan wajah sugul dan tertunduk pilu ia melangkah longlai berlalu pulang meninggalkan stesen.

Ia tekun mengulang perkara yang sama setiap hari selama bertahun-tahun, musim terus silih berganti ia tetap menyalak riang sebelum keretapi datang dan kemudian pulang dengan sugul, namun dimanakah tuannya?

Sehinggalah anjing itu tua, ia hanya duduk dan mundar mandir disekitar stesen namun masih tetap setia menunggu tuannya pulang. Dia kemudiannya tidak kemana-mana hanya mampu berbaring lemah dengan wajah penuh sayu, menanti dan terus menanti. Panjang episod dukanya. Dalam nafas-nafas terakhir ia masih setia menunggu di tempat yang sama tuannya membelai buat kali terakhir, suatu masa lampau. Di stesen itu akhirnya ia menemui ajal pada sebuah penantian yang tiada noktah.

Begitulah setianya seekor anjing. Pihak stesen yang merakam kisah ini kemudiannya membina sebuah tugu sebagai lambang sebuah kesetiaan

Apabila kita melihat kepada kisah panjang ini benarlah kata-kata Sayidina Ali :

”Aku belajar tentang takwa daripada kesetiaan seekor anjing kepada tuannya”

Alangkah malu sekiranya ingin diandingkan antara kita sebagai manusia dengan Allah dan seekor anjing dengan tuannya. Lihatlah kepada anjing bagaimana ia dilayan. Tuan anjing hanya memberinya makan di bawah meja, tidur pula di ruang asing di luar rumah. Ketika hujan turun tempiasnya membasahi anjiing lalu menggigil kesejukan. Satu-satu kelebihannya ialah dia sedar bahawa dia bukan terbiar sepertit anjing jalanan yang tidak bertuan. Itu sahaja! Namun anjing tetap setia dan bersyukur.

Sedangkan kita sebagai manusia bukan menerima makan lebih di dunia ini, bukan menumpang di rumah asing, sebaliknya kita menguasai dunia ini. Begitu banyak kurniaan daripada Allah sehingga kita diberikan tunduk hormat oleh para malaikat pada hari pertama kejadian kita.

Begitu besar apa yang kita terima daripada Allah tetapi malangnya masih belum mampu untuk setia kepada Nya. Apakah sebenarnya yang ada pada seekor anjing sehingga mempunyai nilai kesetiaan yang tidak terkalahkan ini.

Dalam jalinan perhubungan kehidupan seharian, nilai tertinggi ialah kesetiaan. Lihatlah kepada pasangan suami isteri, apakah ikatan teras mereka kalau bukan kesetiaan?

Apakah akan jadi apabila kesetiaan tiada? Masih adakah hubungan?

Kekayaan dan kesenangan mungkin tiada, termasuklah luput kegembiraan atau apa sahaja termasuk yang paling didambakan iaitu kasih sayang, mereka masih tetap bersama sekiranya masih ada kesetiaan!

Begitulah tingginya nilai kesetiaan. Dan kesetiaan yang paling asa adalah kepada Allah, Tuhan yang memelihara segala kebajikan hidup kita.

copy from facebook

No comments:

Post a Comment

My Blog List

Daisypath Friendship tickers
get this widget here