Tuesday, March 20, 2012

mengenal jalan yang lurus


assalamualaikum...

"dan sungguh, inilah jalan-Ku yang lurus. maka ikutilah! jangan kamu ikuti jalan-jalan (yang lain) yang akan mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya. Demikianlah Dia memerintahkan kepadamu agar kamu bertaqwa" (Al-An'am, 153)

di sebut di dalam surah Al-An'am, Allah menyeru kita untuk mengikut jalanNya yakni agama wahyu, Islam. di dalam kehidupan dunia ini. terdapat dua jalan:
1) jalan yang lurus.
2) jalan yang bengkok.

jalan yang lurus adalah jalan yang benar yakni agama ISLAM manakala jalan yag bengkok adalah jalan yang bisa menyesatkan manusia.

bagi umat Nabi Muhammad, sumber untuk kita mempelajari agama Islam dan mendalami perkara-perkara dan ciri-ciri jalan yang lurus adalah AlQuran dan Assunnah.

ISLAM itu adalah jalan yang lurus!
taqwa dari segi bahasa adalah taat, tunduk. dari segi istilah syarak taqwa adalah taat pada perintah Allah azza wa jalla dan meninggal segala laranganNYA. bersyukurlah kita kerana mendapat nikmat petunjuk daripada Allah yang dititipkan oleh para Rasul.

di dalam surah Al Fatihah, ada menyebut tentang "siratul mustaqim".
ibnu mas'ud mengatakan, "Rasulullah telah meninggalkan kita di atas suatu jalan yang lurus".

namun, hakikatnya syaitan akan berada di tengah jalan itu untuk memesongkan kita supaya melalui jalan yang bengkok.

menurut dialog antara Allah SWT dan iblis laknatullah di dalam surah Al Hijr, 28-40.

"Ia (iblis) berkata,"tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan aku sesat, aku pasti akan jadikan kejahatan terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya" (Al Hijr, 39)

syaitan sentiasa mencuba membalikkan yang buruk itu menjadi indah, yang baik itu menjadi jelik. jadi kita haruslah berwaspada kerana syaitan akan sentiasa menyelitkan kejahatan dalam hati supaya kita melakukan perkara yang buruk. syaitan akan menyesatkan seluruh umat manusia kecuali orang-orang yang bertaqwa.

maka di ingatkan kepada manusia tentang azab api neraka,
di dalam suarah Az Zumar, 16

"Di atas mereka ada lapisan-lapisan dari api dan di bawahnya juga ada lapisan-lapisan yangdisediakan bagi mereka. Demikianlah Allah mengancam hamba-hambaNYA (dengan azab itu) "wahai hamba-hambaKU, maka bertaqwalah kepadaKU"



No comments:

Post a Comment

My Blog List

Daisypath Friendship tickers
get this widget here