Saturday, May 25, 2013

hantu casper..


assalamualaikum warahmatullah..
sebenarnya post ini bukanlah berkenan momok @ hantu...

actually its about this outfit..
mengimbau kembali kenangan when my sister pregnant...
pregnant kali pertama...
so banyak benda kena beli dan sediakan...
well... sy mmg suka beli benda2 baby ini..
jadi...sukarela menawarkan perkhidmatan tukang pilih dan peneman dia shopping...

so when we went to shop some outfit for the baby...
i found this outfit...
mula2 tengok memang excited (melebihi bakal ibu lagi)..hahahaa...
bila belek2..
sy ketawa (macam nak guling2 pun ada..)

sbb pattern outfit ni terlalu kelakar and kalau baby pakai baju ni...
alahai...cute!
macam hantu casper.. :D
thats all..


Allah melihat usaha.. bukan keputusan..

assalamualaikum warahmatullah..

lain sikit kali ini...
tajuk post ini di pinjam dr blog mr.paracetamol..
btw, lupakan tentang tajuk ambik kat mana-mana...

Allah melihat usaha, bukan keputusan...

well.. nak membuktikan ayat ni betul...
mari kita singkapkan kisah seorang pembunuh..
yang masuk syurga walaupun telah membunuh 100 orang...

Ada seorang pemuda Bani Israil yang telah membunuh 99 orang, lalu ia ingin bertobat dan mendatangi salah satu ahli ibadah ('Abid) untuk menanyakan perihal keinginannya untuk bertobat, namun ahli ibadah ini mengatakan kalau tobatnya itu tidak bisa diterima oleh Allah swt. karena ia telah membunuh banyak sekali manusia tak bersalah. Mendengar ucapan ahli ibadah ini,pemuda Bani Israil ini marah dan akhirnya membunuh ahli ibadah tersebut.

Namun, keinginan pemuda ini untuk bertobat sangatlah tinggi dan ia mendatangi juga seorang Ahli Ilmu ('Alim) dan menanyakan perihal keinginanya untuk bertobat dan menjelaskan kalau ia sudah membunuh 100 nyawa manusia. Ahli ibadah ini mengatakan tobatnya masih bisa diterima oleh Allah swt,dan pemuda ini di suruh untuk pergi/hijrah ke suatu daerah dimana daerah ini banyak sekali orang-orang yang beribadah kepada Allah swt. Pemuda ini disuruh berhijrah agar ia dapat belajar Islam di daerah itu dan karena di daerahnya yang sekarang sangat banyak kemaksiatan.


Pemuda ini akhirnya pergi menuju kedaerah tujuan tersebut,namun Allah swt mencabut nyawanya saat pemuda ini dalam perjalanan. Seketika itu datang malaikat azab dan malaikat rahman untuk mengambil roh pemuda ini,namun kedua malaikat ini bertengkar memperubatkan roh pemuda ini.

Malaikat azab ingin mengambil pemuda ini karena pemuda ini telah membunuh 100 manusia,namun malaikat rahman juga ingin mengambil roh pemuda ini karena pemuda ini sudah bersaha bertobat di sisi Allah swt. Akhirnya di utuslah malaikat yang menjadi hakim untuk kedua malaikat ini. Malaikat hakim ini menghitung letak meninggalnya pemuda ini dari daerah asal ke daerah tujuan, apabila letak meninggalnya pemuda ini lebih dekat di daerah asal,berarti pemuda ini miik malaikat azab,namun apabila letak meninggalnya pemuda ini lebih dekat di daerah tujuan,berarti pemuda ini milik malaikat rahman.

Menurut riwayat Imam Bukhari,pemuda ini lebih dekat satu langkah di daerah tujuan,namun riwayat lain mengatakan kalau pemuda ini meninggal tepat di tengah-ditengah antara daerah asal dan daerah tujuan.
Karena riwayat Imam Bukhari lebih tinggi,riwayatnya lah yang diambil,yaitu pemuda ini lebih dekat satu langkah dari daerah tujuan. Jadi pemuda ini di ambil oleh malaikat rahman dan akan di masukkanlah dia kedalam surga-Nya.

nah, sekarang tengok gigihkan pembunuh tu nak bertaubat walaupun hajatnya belum lagi kesampaian (dlm bentuk zahir)..

umm.. tp lain pula cerita sy...
hari ini.. sy rasa betul-betul penat untuk berusaha...
penat sangat..
bangun tidur pun macam tak bangun tidur...
hari ini sangat kosong..
walaupun kitab dah dibelek..
tapi minda tidak mencerna input yang ada pada kitab..
tapi ia bermain-main dengan kegusaran yang menerpa hati ini..

Ya Allah, andainya apa yang aku harapkan dan usahakan ini bukan menjadi milikku di dunia ini.. Engkau kuatkan lah hatiku untuk meredhainya..aamiin ya Rabb..


My Blog List

get this widget here