Sunday, May 26, 2013

jadikan aku miskin..

sekeping roti kering yang dibuat oleh ibu lebih aku nikmati daripada longgokan makanan beralaskan kemewahan semata2.. 

rumah kecil yang dipenuhi cinta antara anak dan orang tua lebih selesa untukku diami berbanding istana yang tersergam tapi kosong.. 

tangan yang kasar dan luka akibat kerja rumah yang kulakukan lebih aku redhai daripada tangan yang lembut kerna tidak berbakti apa2.. 

badan yang sakit kerna mencari kebahagiaan yang hakiki lebih aku sukai daripada kerehatan yang belum tentu Engkau redhai.. 

#Ya Allah, tidaklah kesenangan didunia ini terhidang melainkan untuk menguji hati2 hamba2 Mu.. maka, Kecualikan lah diri ku drp perkara2 ini.. sesungguhnya teramat rugi bagi seorang hamba itu jika hatinya tergadai dengan tipudaya dunia...


Terung oh terung.....

assalamualaikum warahmatullah...
saat ni tengah rajin meng "update" blog..
ok... hari ni sy duk asyik cakap pasal terung..
jadi.. adalah lebih baik sy kongsikan apa khasiat terung ni ya...

mari kita singkap~

Pada pandangan saya, mungkin tidak ramai rakyat Malaysia yang gemar memakan terung. Hakikatnya, terung juga mempunyai banyak khasiat yang terkandung di dalamnya. Ia baik untuk menjaga kesihatan jantung dan berkemampuan menurunkan paras kolestrol. Ia juga kaya dengan kalium yang bertindak memulihkan paras natrium.

Melalui kajian saintifik yang dilakukan ke atas kulit terung itu sendiri mendapati bahawa warnanya merupakan sebatian kimia yang dikenali sebagai “nasunin” yang mempunyai aktiviti antioksida dan antiangiogenik. 

Dalam bidang kajian kanser, agen antiangiogenisis dikatakan sebagai agen baru yang mampu mencegah sel kanser daripada membiak dengan menghentikan pembinaan saluran darah. Semasa sel kanser membesar, ia memerlukan saluran darah yang baru untuk memberikan nutrien. Apabila saluran darah dihalang pembinaannya, sel kanser akan mati.


Selain itu, terung yang dikisar dan diminum dikatakan dapat melawaskan kencing. Terung juga baik diamalkan oleh wanita mengandung. Ia membekalkan folate, sejenis vitamin yang menjaga kesihatan janin dalam kandungan. Bagi yang menjaga kecantikan muka, terung boleh dikisar dan disapu ke kulit muka untuk menghilangkan jeragat dan memelihara kejernihan kulit muka.



Anda suka makan sambal terung? Teruskan makan sayur kegemaran anda itu. Ini kerana, kajian menunjukkan bahawa terong mengandungi striknin, skopolamin, skopoletin dan skoparon yang boleh menghindari serangan sawan, gugup atau kekejangan saraf.



Kajian di Jepun menunjukkan, jus terung boleh menekankan kerosakan pada sel-sel dengan penyimpangan kromosom sebagai petanda adanya kanser. Kandungan tripisin (protease) adalah inhibitor atau penghapus zat yang menyebabkan kanser.


Semua wanita inginkan wajah dan kulit yang cantik. Pelbagai petua digunakan bagi menjaga kecantikan muka. Selain tomato dan timun, terung juga ada digunakan dalam menjaga kecantikan muka. Terung dikisar dan disapu ke kulit muka untuk menghilangkan jeragat dan memelihara kejernihan kulit muka. Bagi yang pernah mengamalkannya, bolehlah berkongsikan testimoni anda di sini..

Selain itu, ramai yang tidak tahu bahawa terung juga kaya dengan kalium yang bertindak memulihkan paras natrium. la baik untuk kesihatan jantung dan menurunkan paras kolesterol. Dalam bidang kajian kanser pula, agen ‘antiangiogenisis’ yang terdapat pada kulit terung dikatakan mampu mencegah sel kanser daripada membiak dengan menghentikan pembinaan saluran darah.

wallahualam..

sumber : cina islam

Si Niqobis senjata iblis?

Assalamualaikum warahmatullah...
maaf kan sy kalau tajuk post tu ekstrem...
tu satu method nak tarik pembaca untuk baca kisah apa yang saya nak ceritakan kali ini..
sekarang ni dah terlalu banyak terjadi di laman2 sosial..

mari kita singkap~


pernah kamu dengar tokoh salafus soleh yang bernama Sulaiman Bin Yasar al-Hilali ?

beliau seorang ulama dari kalangan tabiin di madinah dan merupakan seorang yang warak dan amat kaya dengan ilmu pengetahuan . mengapa aku ungkit nama beliau dalam topik kita berdua ? ini kerna beliau terkenal dengan wajah yang sangat tampan . 


Abu Hazim bercerita ;

suatu hari, Sulaiaman bin Yasar keluar ke Makkah bersama seorang sahabatnya . apabila tiba di Abwa, mereka berhenti untuk berehat . temannya itu segera menyiapkan makanan, lalu pergi ke pasar untuk membeli bekalan mereka .. sementara itu, Sulaiman bin Yasar menunggu di dalam tenda yang telah disediakan..

dari kejauhan , seorang wanita tanpa sengaja terpandang wajah Sulaiman . ketampanan wajah Sulaiman telah menawan hatinya wanita itu lalu berhias degan cantik, menutupi wajahnya dengan 'niqab', lalu mendatangi tenda Sulaiman...

semasa tiba di hadapan Sulaiman, wanita itu lantas meyingkap'niqab' dari wajahnya . lalu terlihatlah seraut wajah yang sangat cantik umpama rembulan... wanita itu pun berkata,"berikanlah kepada aku"..

Sulaiman menyangka bahawa wanita tersebut inginkan makanan . beliau pun segera bangkit hendak memberikan makanan kepada wanita tersebut... wanita itu berkata lagi,"aku tidak inginkan makanan... aku inginkan apa yang diingini seorang perempuan daripada seorang lelaki."

Sulaiman sedar bahawa beliau sedang maenghadapi dugaan yang sangat besar... beliau pun berkata,"iblis telah mengutusmu untuk menyesatkanku." beliau lalu meletakkan kepalanya di kedua tangannya dan menangis dengan amat sedih sekali..

melihat sikap ini, wanita tersebut berasa sangat malu... dia pun menutup kembali wajahnya dengan 'niqab'... lau beredar dari situ...

tidak berapa lama kemudian, sahabat Sulaiman kembali dari pasar dengan membawa bekalan yang dibelinya.apabila melihat kesan tangisan di muka Sulaiman, lantas bertanya, "apa yang terjadi? mengapa engkau menangis?"

Sulaiman menjawab, "tidak ada apa-apa. aku hanya teringatkan keluargaku di rumah."

temannya tidak percaya.. dia terus mendesak Sulaiman untuk memberitahu apa yang sebenarnya terjadi... akhirnya, Sulaiman menceritakan kisah sebenar... mendengar cerita Sulaiman, temannya menangis... dia pun berkata, "jika kau yang mengalami kejadian ini, aku takut tidak dapat menahan diri seperti kamu."

kisah ini dihikayatkan oleh Al-Hafiz Abu Nu'aim Al-Isbahani dalam kitabnya yang bertajuk... 'Hikayat al-Awlia'
Sulaiman dan temannya meneruskan perjalanan mereka ke Makkah. selepas melaksanakan amalan 'menasik' dengan sempurna, Sulaiman berasa penat, letih dan mengantuk... lalu beliau pun tertidur...

di dalam mimipi, beliau berjumpa dengan seorang lelaki yang amat tampan... beliau bertanya kepadanya, "siapa kau wahai tuan?" orang itu menjawab, "aku Yusuf bin Ya'qub ."

Sulaiman bertanya lagi, "Nabi Yusuf?" orang itu menjawab, "ya."

Sulaiman berkata, "aku sangat kagum dengan kisahmu bersama wanita yang menggodamu sebagaimana yang diceritakan dalam al-Quran."

Nabi Yusuf berkata, " kisah mu di Abwa lebih mengagumkan."




sumber : majalah GEN Q

dan mr paracetamol punya blog..

wallahualam.. :)

My Blog List

get this widget here