Saturday, April 12, 2014

hebatnya Muhammad SAW


Daripada Abu Daud dan al-Timizi, daripada Abi Ja'far bin Muhammad bin Rukanah daripada bapanya mengatakan bahawa Rukanah pernah mencabar Nabi s.a.w untuk beradu kekuatan. Baginda menerima cabaran tersebut dan mereka pun bertarung. Ketika mereka berlawan menguji kekuatan, Nabi s.a.w berjaya menewaskan Rukanah. 

Dalam riwayat Abu Bakr bin al-Syafi'e dengan sanad yang baik daripada Ibn Abbas r.a, bahawa Yazid bin Rukanah, seorang pendekar yang terkenal dengan kekuatannya. Dia mencabar Nabi s.a.w untuk bergusti dengannya. Beliau mengenakan bayaran 100 ekor kambing kepada sesiapa yang kalah. Lalu mereka pun bertarung dan baginda berjaya mengalahkannya (Rukanah). Baginda menundukkannya sebanyak 3 kali dalam 3 pusingan berturut-turut!


Akhirnya Rukanah akur dengan kekalahannya lantas berkata: 


"Wahai Muhammad! Tiada siapa pun pernah dapat membaringkan aku sehingga jatuh terlentang dalam pertarungan selain darimu! Sebelum ini engkaulah yang paling aku benci. Tapi sekarang aku naik saksi tiada Tuhan yang lebih benar yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t dan Nabi Muhammad s.a.w itu RasulNya. " 


Nabi Muhammad s.a.w kemudian telah mengembalikan semula kambing-kambing yang diserahkan oleh Rukanah sebagai pertaruhan itu. 


(Hadith riwayat Abu Daud; 4077, al-Tirmizi; 1844, al-Hakim 3/452)

dicedok dr blog addien

Monday, March 17, 2014

SERIUS KENA FAHAM!

assalamualaikum warahmatullah.
ini perkongsian mengenai istikharah..
mudah-mudahan ia dapat membetulkan fahaman anak2 muda..
insyaAllah...

petanda istikharah

wallahualam..

Thursday, February 20, 2014

3 perkara yang mnghancurkan manusia



Ketua pemuda ahli syurga, Hasan bin Ali radhiaLlahu anhuma, di dalam himpunan nasihat dan kata – kata hikmah yang terakam di dalam sejarah ketinggian ilmu dan budinya pernah berkata;


“Kehancuran manusia adalah pada 3 perkara: 
1) Sifat takabbur. 
2) Sifat Tamak. 
3) Sifat dengki. 
Adapun sifat takabbur, ia menghancurkan ugama dan kerananyalah iblis dilaknat oleh Allah. Sifat tamak pula, ia adalah musuh kepada diri sendiri dan kerananyalah nabi Adam dikeluarkan daripada syurga. Manakala sifat dengki adalah pengepala kepada kejahatan dan kerananyalah Qabil telah sanggup membunuh Habil.” ( Kitab ‘Allimu auladakum hubba aali baiti al nabi. ms 30 )


Inilah hikmah yang hebat dan cukup meruntun jiwa untuk menginsafi diri dan mendorong taqwa kepada Allah. Semoga Allah merahmati Hasan bin AliradhiaLlahu anhuma dan menempatkan kita bersamanya dan para sahabatradhiaLlahu anhum di syurgaNya.

Inilah 3 sifat buruk yang disebut di dalam al Quran sebagai punca awal maksiat sang makhluk kepada tuhannya. Sebelumnya tiada satupun makhluk kecuali tunduk dan patuh kepada tuhan sang pencipta yang maha agung.

Ia bermula dengan sifat angkuh dan sombong Iblis yang enggan sujud kepada Adam alaihissalam. Di situlah bermula keengkaran dan kekufuran, lalu iblis dilaknat Allah.

Kemudian datuk kita terlalai oleh pujukan dan tipudaya iblis daripada mengingati pesanan tuhannya untuk tidak mendekati ‘pokok sambung nyawa’ di syurga itu. Nabi Adam didorong oleh ketamakan untuk kekal hidup tanpa mati di syurga menikmati anugerah Allah. Adam memakan daripada pokok itu, lalu baginda dihukum dengan dikeluarkan daripada syurga disebalik taubatnya yang diterima Allah.

Kemudian Allah menceritakan jenayah pertama di muka bumi yang dilakukan oleh Qabil yang telah sanggup membunuh saudara kandungnya sendiri, Habil kerana sifat dengki yang meluap – luap sehingga membutakannya daripada mendengar nasihat yang benar daripada saudaranya itu.

Sayyidina Hasan telah mengingatkan kita bahawa ketiga – tiga sifat buruk inilah yang akhirnya terus membunuh dan menghancurkan manusia selepas daripada itu. Manusia gagal mengambil iktibar daripada cerita – cerita awal kejadian manusia itu, gagal mengesan keburukan sifat – sifat tersebut di dalam tubuh mereka dan gagal menghindari dan mengubatinya.

Sifat takabbur adalah lawan sifat tawadhu’. Ia bermaksud membesar diri dan membangga – banggakan keadaan dirinya, seterusnya memandang leceh dan rendah terhadap orang lain. Inilah sifat paling buruk kerana daripadanyalah akan lahir dan bercabangan sifat – sifat buruk yang lain. Ini kerana sifat itu hanya layak untuk Allah dan menjadi milikNya semata – mata.

Sifat takabbur mudah dikesan kerana wujud tanda – tanda yang zahir, antaranya; suka menunjuk diri di khalayak ramai, menonjolkan kelebihannya di hadapan mereka, suka mengetuai majlis keramaian dan berlagak semasa berjalan, tidak suka kata – katanya ditolak sekalipun salah bahkan enggan menerima teguran dan memandang rendah terhadap orang yang lemah dan miskin.

Selain itu, antara tanda – tanda takabbur lagi adalah suka menyucikan diri sendiri dan memuji – mujinya, berbangga dengan keturunannya dan menunjuk – nunjuk dengan kekayaannya, ilmunya, ibadahnya, kecantikannya, kekuatannya, penyokong dan pembantunya yang ramai dan lain – lain lagi.

Sifat tamak pula adalah keinginan melampau untuk menikmati harta dan kedudukan. Tamak terhadap harta ada 2 peringkat;

Pertama, terlalu inginkan harta dan bersungguh – sungguh menperolehinya melalui jalannya yang harus dan dibenarkan. Ini tetap tercela kerana betapa banyak masanya dihabiskan untuk memburu harta sedangkan masa itu adalah emas yang lebih bernilai daripada harta. Masanya itu sepatutnya dihabiskan untuk memburu taqwa dan taat kepada Allah berbanding harta yang telah ditetapkan oleh Allah untuknya.

Kedua, ketamakan terhadap harta sehingga mendorongnya melampaui hadyang dibenarkan syara’. Ia memasuki jalan – jalan haram tanpa lagi menghiraukan kemurkaan Allah. Inilah penyakit ‘asy syuhh’ ( terlalu bakhil ) yang diingatkan Allah di dalam al Quran agar dijauhi.

Sabda Rasulullah sallaLlahu alaihi wasallam: ” Berhati – hatilah kamu daripada sifat asy syuhh. Sesungguhnya asy syuhh itu telah menghancurkan orang sebelum kamu. Ia menyuruh kepada putus hubungan, lalu mereka memutuskannya. Ia menyuruh kepada kebakhilan, lalu mereka menjadi bakhil. Ia menyuruh kepada kejahatan, lalu mereka melakukan kejahatan.” ( Riwayat Abi Daud. Albani mensahihkannya.)

Adapun tamak kepada kedudukan, maka ia adalah lebih buruk daripada tamak kepada harta. Ia terbahagi kepada 2 bahagian;

Pertama, tamak kepada kedudukan melalui kuasa dan harta. Ini cukup bahaya kerana ia akan menghalang daripada kebaikan akhirat dan kemuliaannya. Orang yang menggilai kekuasaan tidak akan dibantu dan diberi petunjuk oleh Allah kecuali mereka yang menerimanya tanpa meminta.

Kedua, tamak kepada kedudukan melalui perkara – perkara ugama seperti ilmu, amal, kezuhudan dan sebagainya. Inilah seburuk – buruk ketamakan. Agama adalah untuk memburu dan mengejar ridha Allah dan kedudukan di sisiNya, tetapi mereka ini telah menyalah gunakannya untuk keduniaan.

Manakala sifat dengki pula, maka ia adalah lawan sifat suka dan mengimpikan kebaikan untuk orang lain. Dengki menjadikan tuannya terlalu mengimpikan sesuatu nikmat itu hilang daripada orang lain. Ia adalah penyakit yang buruk, hina dan menghancurkan segala kebaikan. Allah menyuruh nabiNya berdoa agar dijauhi daripada kejahatan mereka yang berdengki. ( Surah al ‘alaq; 5 )

Hasad dengki terjadi akibat beberapa perkara; permusuhan, kebencian, ujub, cintakan kedudukan, busuk hati dan lain – lain penyakit hati. Ia terlalu buruk dan menakutkan kerana ia boleh saja berlaku di kalangan sendiri, kawan – kawan, para ulama dan peniaga dan keluarga.

Itulah gambaran ringkas keburukan 3 penyakit utama yang menghancurkan manusia sebagaimana digambarkan oleh Sayyidina Hasan bin AliradhiaLlahu anhu.

Semoga Allah memudahkan kita untuk menjauhi diri daripada berakhlak dengan akhlak – akhlak yang buruk dan terhina. Bersamalah menghias diri dengan sifat – sifat ugama yang mulia.

Yun Ok



assalamualaikum warahmatullah..
semoga kisah dibawah menjadi teladan buat para wanita zaman sekarang..
insyaaAllah..

Yun Ok - kisah tentang wanita bijak, isteri yang feminin dan lembut 

Diceritakan ,Yun Ok ini seorang isteri yang sedang kebingungan dengan kelakuan suaminya. Dia kemudian meminta nasihat ke seorang yang pintar dan bijak.


"Saya datang mohon pertolongan , wahai orang pintar dan bijak , ingin meminta nasihatmu yang …"
diapun berceritera bahawa dia amat mencintai suaminya , seorang tentera kerajaan.
Selama tiga tahun sang suami pergi ke medan perang. Sekembali dari tugasnya, perangainya amat berubah , ia menjadi kasar, pemarah, juga kepada dirinya.
Dia juga tidak mau bekerja, sawah ladangnya dibiarkan terbengkalai, sehingga keluarganya terlantar.
Mungkin orang bijak itu boleh memberikan sesuatu ( jampi-jampi ), agar si suami itu kembali seperti sediakala dan berbuat baik mencintai isteri dan keluarganya lagi.
Orang pintar itu menjawab : “ Cabutlah sehelai kumis harimau yang masih hidup , agar saya dapat membuatkan ramuan yang kau minta “.


Yun Ok bingung, mencabut kumis harimau hidup , bagaimana?.
 Tetapi ia amat mencintai sang suami , apa akal ?.
Demikianlah , diapun mendatangi kesebuah perbukitan di gunung, tempat harimau itu hidup bersarang.
Ketika dilihatnya haiwan itu sedang berbaring didepan gua, diapun memanggil harimau itu dengan lembut sambil menyodorkan sebongkah daging, tetapi haiwan itu tidak mau bergerak dari tempatnya.


Setiap malam dia datang ketempat harimau itu dan melakukan hal yang sama , tetapi haiwan itu diam seperti biasa, hanya setiap kali dia datang. Dia maju selangkah dari semula, sehingga dia makin dekat dengan harimau itu.
Walau haiwan itu tidak mendatangi Yun Ok, tetapi lama-kelamaan, dia sudah terbiasa dengan kedatangan wanita itu.
Sehingga suatu saat Yun Ok sudah amat dekat dengan harimau itu dan terlihat harimau itupun bangkit dan mendekati dia, saling mendekat , berhadapan , mereka bertatapan.
Besoknya kejadian itu berulang dan si harimau mau menerima huluran daging dari tangan Yun Ok , dia pun sempat mengusap si harimau.
Ketika mereka sudah akrab,suatu hari Yun Ok berkata pada harimau itu , bahwa ia ingin minta/mencabut kumis harimau itu.
Diceriterakan Yun Ok berjaya mndapatkan kumis tersebut tanpa dicederakan oleh harimau itu.


Yun Ok pun cepat-cepat menyerahkan kumis harimau itu pada Orang pintar dan bijak, setelah diterima kumis itu dibuang.
Yun Ok kehairanan. 
Orang pintar itu mengatakan : “ Apakah suamimu lebih ganas dari harimau ? , apabila kamu sudah bisa melunakkan hati harimau yang ganas itu dengan kelembutan dan kesabaranmu… berbuatlah serupa pada suamimu, diapun akan menuruti setiap permintaanmu “ , Yun Ok baru sedar dan mengerti makna semua permintaan orang pintar dan bijak itu.

p/s: berbuatlah kebaikan (berlembut) kepada semua orang agar kita disenangi kemudian hari.

Saturday, January 11, 2014

Rahsia bulan kelahiran from dato' FK.

assalamualaikum warahmatullah.
dah terlalu lama saya tak update..
in syaa Allah, nanti lah saya story and update bout my life..
nak kongsi ini je dulu..
happy reading kawan2.. ^^

JANUARI
ü  Bercita-cita tinggi dan orangnya serius
ü  Suka mendidik dan dididik
ü  Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik
ü  Rajin dan setiap yg dibuat nampak keuntungan
ü  Suka smart, kemas dan teratur bersifat sensitif , berfikiran mendalam
ü  Pandai mengambil hati org lain pendiam kecuali telah dirangsang
ü  Agak pemalu
ü  Daya tumpuan yang sangat tinggi mudah mendisiplinkan diri sendiri
ü  Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema
ü  Bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamirkannya
ü  Cukup sayang pd kanak-kanak
ü  Suka duduk rumah
ü  Setia pada segala-galanya
ü  Perlu belajar kemahiran sosial
ü  Cukup cemburu yg sangat tinggi
FEBRUARI
ü  Berfikiran abstrak
ü  Sukakan benda yang reality dan abstrak
ü  Inteligent, bijak dan genius
ü  Berpesonality yg mudah berubah
ü  Mudah menawan org lain
ü  Agak pendiam. Pemalu dan rendah diri
ü  Jujur dan setia pd segalanya
ü  Keras hati untuk mencapai matlamat
ü  Tidak suka dikongkong
ü  Mudah memberontak apabila dikongkong
ü  Suka kegiatan yg lasak
ü  Emosinya mudah terluka dan sgt sensitif
ü  Mudah mempamirkan marahnya
ü  Tidak suka benda yg remeh-temeh
ü  Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya
ü  Sangat berani dan suka memberontak
ü  Bercita-cita tinggi dan suke berangan-angan dan ada harapan utk merealisasikan impiannya
ü  Pemerhatian yg tajam
ü  Suka hiburan dan sukan
ü  Suka benda yg bersifat seni
ü  Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran
ü  Berkecenderungan pd benda yg tahyul
ü  Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros
ü  Belajar untuk mempamirkan emosi
MAC
ü  Berpesonaliti yg menarik dan menawan
ü  Mudah didampingi
ü  Sgt pemalu dan pemendam rasa
ü  Sgt baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati
ü  Sgt sensitif pd perkataan yg dituturkan dan alam persekitaran
ü  Suka pada kedamaian
ü  Sgt peka kepada orang lain
ü  Sesuai dgn kerjaya yg memberi khidmat kepada org lain
ü  Tidak cepat marah dan sangat amanah
ü  Tahu balas budi dan tahu kenang budi
ü  Pemerhatian dan penilaian yg sangat tajam
ü  Kecenderungan utk berdendam jika tidak dikawal
ü  Suka berangan-angan
ü  Suka melancong
ü  Sgt manja dan suka diberi perhatian yg sangat tinggi
ü  Kelam kabut dalam memilih pasangan
ü  Suka dgn hiasan rumahtangga
ü  Punya bakat seni dalalm bidang muzik
ü  Kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik
ü  Jgn terlalu moody.
APRIL
ü  Sgt aktif dan dinamik
ü  Cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal
ü  Sgt menarik dan pandai manjakan diri
ü  Punya daya mental yg sangat kuat
ü  Suka diberi perhatian
ü  Sgt diplomatik (pandai memujuk ).berkawan dan pandai menyelesaikan masalah org
ü  Sgt berani dan tiada perasaan takut
ü  Suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah
ü  Emosi cepat terusik
ü  Try control the emotion
ü  Kecenderungan bersifat dendam
ü  Agresif, kelam kabut utk membuat keputusan
ü  Kuat daya ingatan
ü  Gerak hati yg sangat kuat
ü  Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan org lain
ü  Berpenyakit disekitar kepala dan dada
ü  Sgt cemburu dan terlalu cemburu
MEI
ü  Kekerasan hati & degil
ü  Kuat semangat & bermotivasi tinggi
ü  Pemikiran yg tajam
ü  Mudah marah apabila tidak dikawal
ü  Pandai menarik hati org lain & menarik perhatian
ü  Perasaan yg amat mendalam
ü  Cantik dr segi mental & fizikal
ü  Tidak perlu dimotivasikan
ü  Tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh org lain
ü  Mudah dipujuk
ü  Bersikap sistematik (otak kiri)
ü  Suka berangan
ü  Kuat daya firasat memahami apa yg terlintas di hati org lain tanpa diberitahu
ü  Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit
ü  Daya khayalan yg tinggi
ü  Permikiran yg tajam
ü  Pandai berdebat
ü  Fizikal yg baik
ü  Kelemahan sistem pernafasan
ü  Suka sastera,seni & muzik serta melancong
ü  Tidak berapa suka duduk dirumah
ü  Tidak boleh duduk diam
ü  Tidak punya ramai anak
ü  Rajin dan bersemangat tinggi
ü  Agak boros
JUN
ü  Berfikiran jauh & berwawasan
ü  Mudah ditawan krn sikap baik
ü  Berperangai yg lemah lembut
ü  Mudah berubah sikap, perangai, idea @mood
ü  Idea yg terlalu banyak dikepala
ü  Bersikap sensitif
ü  Otaknya aktif (sentiasa berfikir)
ü  Sukar melakukan sesuatu dgn segera
ü  Bersikap suka menangguh-nangguh
ü  Bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik
ü  Cepat marah & cepat sejuk
ü  Suka bercakap & berdebat
ü  Suka buat lawak & bergurau
ü  Otaknya cerdas berangan-angan
ü  Mudah berkawan & pandai berkawan
ü  Org yg sangat tertib
ü  Pandai mempamerkan sikap
ü  Mudah kecil hati
ü  Mudah kena selsema
ü  Suka berkemas
ü  Cepat rasa bosan
ü  Sikap terlalu memilih & cerewet
ü  Kurang mempamerkan perasaan
ü  Lambat nak sembuh apabila terluka hati
ü  Suka kepada barang yang berjenama
ü  Mudah menjadi eksekutif
ü  Kedegilan yg tidak terkawal
ü  Sesiapa yg memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalah kawan saya.
JULAI
ü  Sangat seronok didamping
ü  Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki
ü  Agak pendiam kecuali dirangsang
ü  Ada harga dan maruah diri
ü  Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan
ü  Mudah dipujuk dan bercakap lurus
ü  Sangat menjaga hati orang lain
ü  Sangat peramah
ü  Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya
ü  Berjiwa sentimental
ü  Jarang berdendam
ü  Mudah memaafkan tapi sukar melupakan
ü  Tidak suka benda remeh-temeh
ü  Membimbing cara fizikal dan mental
ü  Sgt peka, caring dan mengasihi serta penyayang
ü  Layanan yg serupa dgn semua orang
ü  Tinggi daya simpati
ü  Pemerhatian yg tajam
ü  Suka menilai org lain dgn pemerhatian
ü  Mudah dan rajin belajar
ü  Suka muhasabah diri
ü  Suka megenangkan peristiwa atau kawan lama
ü  Suka mendiamkan diri
ü  Suka duduk dirumah
ü  Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
ü  Tak agresif kecuali terpaksa
ü  Lemah dari segi kesihatan perut
ü  Mudah gemuk kawal tak kawal diet
ü  Minta disayangi
ü  Mudah terluka hati tapi lambat pulih
ü  Terlalu mengambil berat
ü  Rajin dalam membuat kerja
OGOS
ü  Suka berlawak
ü  Mudah tertawan kepadanya
ü  Sopan santun dan caring terhadap org lain
ü  Berani dan tidak tahu takut
ü  Orgnya agak tegas & bersikap kepimpinan
ü  Pandai pujuk org lain
ü  Terlalu pemurah & bersikap ego
ü  Nilai harga diri yg sangat tinggi
ü  Dahagakan pujian
ü  Semangat juang yg luar biasa
ü  Cepat marah & mudah mengamuk
ü  Mudah marah apabila cakapnya dilawan
ü  Sangat cemburu
ü  Daya pemerhatian yg tajam & teliti
ü  Cepat berfikir
ü  Fikiran yg berdikari
ü  Suka memimpin & dipimpin
ü  Sifat suka berangan
ü  Berbakat dlm seni lukis, hiburan & silat
ü  Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk
ü  Cepat apabila ditimpa penyakit
ü  Belajar utk relax
ü  Sikap kelam kabut
ü  Romantik , pengasih, penyayang
ü  Suka mencari kawan
SEPTEMBER
ü  Sangat bersopan santun & bertolak ansur
ü  Sangat cermat, teliti & teratur
ü  Suka menegur kesilapan org lain & mengkritik
ü  Pendiam tapi pandai bercakap
ü  Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati
ü  Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur
ü  Kerja yg dilakukan sangat sempurna
ü  Sangat sensitif yg tidak diketahui
ü  Org yg banyak berfikir
ü  Otak bijak & mudah belajar
ü  Suka mencari maklumat
ü  Kawal diri dari terlalu mengkritik
ü  Pandai mendorong diri sendiri
ü  Mudah memahami org lain(daya firasat yg tinggi) krn banyak simpan rahsia
ü  Suka sukan, hiburan & melancong
ü  Kurang menunjukkan perasaannya
ü  Terluka hatinya sangat lama disimpan
ü  Terlalu memilih pasangan
ü  Sukakan benda yg luas
ü  Bersistematik
OKTOBER
ü  Suka sembang
ü  Suka org yg sayang padanya
ü  Suka ambil jln tengah
ü  Sangat menawan & sopan santun
ü  Kecantikan luar & dalam
ü  Tidak pandai berbohong & berpura-pura
ü  Mudah rasa simpati,baik pentingkan kawan
ü  Sentiasa berkawan
ü  Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama
ü  Cepat marah
ü  Macam pentingkan diri sendiri
ü  Tidak menolong org kecuali diminta
ü  Suka melihat dari perspektifnya sendiri
ü  Tidak suka terima pandangan org lain
ü  Emosi yg mudah terusik
ü  Suka berangan & pandai bercakap
ü  Mosi yg kelam kabut
ü  Daya firasat yg sangat kuat (terutamanya perempuan)
ü  Suka melancong,bidang sastera & seni
ü  Pengasih ,penyayang & lemah lembut
ü  Romantik dlm percintaan
ü  Mudah terusik hati & cemburu
ü  Ambil berat tentang org lain
ü  Suka kegiatan luar
ü  Org yg adil
ü  Boros & mudah dipengaruhi persekitaran
ü  Mudah patah semangat
NOVEMBER
ü  Banyak idea dalam perkara
ü  Sukar utk dimengertikan atau difahami sikapnya
ü  Berfikiran kehadapan
ü  Berfikiran unik dan bijak
ü  Penuh dgn idea-idea baru yg luar biasa
ü  Pemikiran yg tajam
ü  Daya firasat yg sgt halus dan tinggi
ü  Bagus utk jadi doktor
ü  Cermat dan teliti
ü  Personality dinamik
ü  Sifat yg berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia
ü  Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra 
ü   berani, pemurah setia dan byk kesabaran
ü  Terlalu degil dan keras hati apabila hendak. Diusahakan sehingga berjaya
ü  Tak suka marah kecuali digugat
ü  Mudah ambil berat terhadap orang lain
ü  Pandai muhasabah diri
ü  Cara berfikir lain dari org lain
ü  Otak yg sangat tajam
ü  Pandai mendorong diri sendiri
ü  Tidak hargai pujian
ü  Kekuatan semangat dan daya juang yg sgt tinggi dan apabila hendak sesuatu
ü  Cuba sampai berjaya
ü  Badan yg tough
ü  Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam
ü  Romantik
ü  Tidak pasti dgn hubungan kasih sayang
ü  Suka duduk dirumah
ü  Sangat rajin dan berkemampuan tinggi
ü  Amanah, jujur setia dan pandai berahsia
ü  Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi
ü  Bercita-cita tinggi
ü  Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah
DISEMBER
ü  Sangat setia dan pemurah
ü  Bersifat patriotik
ü  Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
ü  Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa
ü  Bercita-cita tinggi
ü  Suka menjadi orang yang berpengaruh dlm organisasi
ü  Seronok didampingi
ü  Suka bercampur dgn org
ü  Suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai
ü  Sangat jujur amanah dan bertolak ansur
ü  Tidak pandai berpura-pura
ü  Cepat marah
ü  Perangai yg berubah-ubah
ü  Tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi
ü  Benci pada kongkongan
ü  Suka berlawak
ü  Pandai buat lawak dan berfikiran dgn logik

saya julai..anda?

My Blog List

get this widget here