Sunday, December 9, 2012

Sahaja Aku terima nikahnya Kerana.....

assalamualaikum warahmatullah....
alhamdulillah.. musim perkahwinan @ pertunangan...
asykur... sudah ramai kalangan sahabat handai saya yang telah maju ke gerbang perkahwinan dan ke anjung pertunangan...
saya..?
wallahualam... masih di dalam lembaran rahsia Ilahi....
saya cuma berharap agar saya dapat bertemu dengan bakal zauj saya sebelum saya grad...
aamiin... U_U

sekarang saya ingin sentuh soal
"kenapa aku menikah..??"
why?
why?
why?
adakah sebab tengok orang lain nikah, kita pun ikut sama...?
adakah sebab parent dah paksa2...?
atau sebab2 yang tak dapat saya nyatakan disini...
wallahualam... :)

pada zaman kemodenan ini..macam2 sebab kita adakan utk berkahwin...
ada yg kerana keluarga...
ada yg mgatakan itu sunnah Rasulullah..
tapi ini semua adalah alasan yang general...
sekarang.. pejam mata...
tanya diri sendiri...
what do you want from a marriage...?

ada beberapa sebab yang saya nak nyatakan di sini...
jika kita berkahwin dengan pasangan kita kerana:


  • Harta.
jika kita memilih seseorang itu kerana hartanya... saat dia jatuh, dan tidak lagi berharta, adakah kita mampu bersamanya lagi...? #renungkan~

  • paras rupa.
kita tak selamanya muda... ingatlah ibu bapa kita pernah menghadapi umur baya kita sekarang... #tepuk dada, tanya imaan...

  • nafsu.
ada beberapa ikhwan bertanya pada saya... adakah seorang wanita bertudung litup mampu melayani suami sma seperti perempuan sosial yang lain...? jawapan saya ringkas : jika seorang perempuan itu tahu apa tujuan pernikahan, dan dia melakukan nya lillahitaala, semua perkara ini tidak menjadi masalah kepada mereka. dan hanya lelaki yang ingin bernikah kerana nafsu syahwat shj yang boleh terfikir soalan ni.. -_-"

Firman Allah SWT,

"Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai ladang bagi kamu, oleh itu datangilah ladangmu secara mana yang kamu sukai, dan sediakanlah (amal-amal) yang baik untuk diri kamu; dan bertqwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahawa kamu akan menemuiNya (pada hari akhirat kelak) dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman "(223)

  • Agama.
ini adalah sebab yang terbaik kenapa pernikahan itu dijalankan....
"setiap perkara yang dilakukan kerna agama Allah, nescaya akan dimudahkan oleh-NYA"

wallahualam :)

No comments:

Post a Comment

My Blog List

get this widget here