Thursday, June 6, 2013

Dugaan itu bonus!

assalamualaikum warahmatullah...
salam 27 rejab 1434 hijr..
salam Isra' Mikraj...

alhamdulillah... tepat jam 1 tadi, saya sampai ke hostel..
bermalam di library.. alhamdulillah... input yang selama ini saya kurang faham, bila study di library boleh jadi faham pula.. alhamdulillah wa asykurlillah...

post hari ini mengenai dugaan/ ujian...
saban hari, hampir semua manusia tidak kira samada dia itu seorang muslim @ tidak...
pasti sedang di uji oleh Allah SWT..

seperti kata syaikh ibn 'Atha'illah As-Sakandari dalam kitab karya beliau, kitab Al-Hikam:

"tiada suatu nafas berhembus darimu, kecuali di situ takdir Allah berlaku padamu"

dalam setiap helaan nafas, detik dan saat kita masih bernyawa di alam fanaa ini, Allah telah pun menetapkan sesuatu kejadian, yang mana meliputi pemberian nikmat dan ujian. sebagai contoh, detik ini saya sedang menulis post ini, dengan niat untuk berkongsi ilmu Allah, jika diperkenankan niat saya, maka satu pahala saya dapat.. sama seperti satu detik ini pada individu lain, fulan bin fulan..
mungkin dalam satu peristiwa dia melakukan perkara yang menjurus kepada maksiat dan dosa..
dan mungkin sahaja ada hamba Allah sedang menghadapi sakaratulmaut pada detik kita sedang bersuka ria..
innalillahiwainnailaihiroji'un..
Ibn 'Atha'illah berpesan agar kita manfaatkan saat-saat yang kita ada..
kata saya, "jika xmampu buat kebaikan, berat lidah untuk berzikir..sekurang-kurangnya ingatilah Allah.."

saya memetik "dugaan" dalam post kali ini..
kerana sesungguhnya saya adalah hamba yang lemah, kerdil dan fakir disisiNya..
ditakdirkan kondisi kesihatan agak tidak menentu sekarang..
saya tak dapat memberi sepenuh performance kpd pelajaran, malahan itu menimbulkan kesukaran kepada rakan2 seperjuangan saya di UiTM ini.. (maafkan daku sahabat.. T_T )
sejak akhir-akhir ini, kaki yang bengkak tu semakin sakit, sampai ke buku lali..
oleh sebab tak ada ubat yang dikhususkan untuk sakit ini, saya bertindak untuk mendiamkan diri sahaja..
sungguh saya redha ke atas pemberian Allah yang tidak ternilai ini..
alhamdulillah.. terima kasih Allah.. :)

hanya tinggal 5 hari lagi untuk FYP siap..
tapi progress FYP saya hanya dalam 30%
memikirkan keadaan ni, berhari juga saya migrain..
dan disebabkan migrain ditambah masalah problem lain, kesihatan makin merosot..
saya tak boleh berada di luar / dibawah cahaya matahari berjam-jam..
kalau tak terbaring lah jawabnya...

ditakdirkan Allah, Rabu lepas saya tak dapat attend satu kuliah pun..
dan keadaan itu membuatkan salah seorang rakan saya SMS..
isi SMS beliau meskipun agak mengguris hati..
apakan daya, dia manusia, dan saya juga manusia..
apa yang disampaikan oleh nya, adalah teguran Allah bagi saya supaya kuat melawan sakit yang melemahkan anggota..
meski terluka dengan responnya, sungguh ada kebenarannya.. maafkan aku ya sahabat, terima kasih :')

jadi semalam, saya mengambil keputusan untuk bermalam di library, keputusannya saya dapat menguasai ilmu yang saya sangkakan mustahil nak faham.. alhamdulillah Ya Rabb

kebetulan, ada kelas hari ini, jadi saya mengambil keputusan untuk berehat di surau memandangkan tak tidur semalaman.. di sini sekali lagi saya terduga..
menantikan panggilan dari rakan2 yang turut sama hadir kelas, jam 11.30 pg br sy sedar dr tidur..
astaghfirullah...
hati rasa hampa..
nak menangis tapi tak keluar airmata..
dah lah lecturer nak buat assessment.. ya Rabb...

saya nak marah, tapi pada siapa..
sedangkan individu yang paling layak untuk dimarahi adalah saya sendiri..
jadi saya diam.. 
diam...dan pejam mata..
"Ya Rabb, sungguh kali ini, Engkau hadiahkan aku rasa sakit, untuk hapuskan dosaku.. alhamdulillah, Engkau juga menghadiahkan dugaan dalam aku menuntut ilmu, agar aku belajar untuk lebih rajin dan bersungguh-sungguh.."

sekali lagi, saya keluar dari surau..
berjalan ke bustop, menantikan bas untuk balik hostel..

ayat pada surah al-Baqarah apabila Allah menyatakan;

لا يكلف الله نفسا إلا وسعها

Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya. [Al-Baqarah: 286]

aku redha..
wallahualam..


No comments:

Post a Comment

My Blog List

Daisypath Friendship tickers
get this widget here